جلسه شورای سراسری هالند نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان تدوير يافت
مشعل مشعل

نشست نو بتي شورای سراسری هالند نهضت فراگيردموکراسي و ترقي افغانستان روز پنجشنبه 28 ماه مي سال روان در مرکز فرهنگي شهرک sint-oedenrode داير گرديد.

در اين جلسه اعضای شورای سراسری هالند نهضت فراگير که برمبنای طرزالعمل جديد تشکيلاتي شورای اروپايي نهضت فراگير گزينش يافته بودند،اشتراک ورزيده و رييس شورای سراسری هالند نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان را برای يک دوره دوساله در فضای آزاد و دموکراتيک به اتفأق آرأ برگزيدند.

کار جلسه را رفيق سرور زهتاب سکرترمسوول پيشين شورای سراسری هالند افتتاح نموده و ضمن سخنان کوتاه،هدف از تدوير جلسه را توضيح و اجندأی آنرا پيشنهاد کرد که به اتفأق آرأ پذيرفته شد.

سپس رفيق ولي محمد زيارمل رييس شورای سراسری هالند نهضت فراگير گزارش اساسي جلسه را به خوانش گرفت.او نخست چهارمين سال ثبت و راجستررسمي نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان را به همه اشتراک کننده گان و به نماينده گي از آنها به همه اعضای پرافتخارنهضت فراگير،مجلس موسسان و شخص رفيق شيرمحمدبزرگر رييس مجلس موسسان نهضت فراگير تبريک گفته و پيرامون جايگاه نهضت فراگير در جامعه سياسي کشورما مکث نمود.او سهم گيری نهضت فراگير را در کارزار انتخاباتي پيشروی رياست جمهوری و شورا های ولايتي چون بهترين نمونه کار و تکاپوی نهضت فراگير در دفاع از منافع زحمتکشان کشورما برشمرد.وی ضمن اشاره بر نامزدی رفيق داکترحبيب منگل از سوی نهضت فراگير در انتخابات رياست جمهوری،اين اقدام جسورانه و بجای نهضت فراگير را ستوده،از آنجايي که رفيق منگل در شورای سراسری هالند تنظيم بود،آنرا مايه مسرت برای اعضای نهضت فراگير در هالند خواند.

رفيق زيارمل همچنان روی کاستي ها و دستاوردهای شورای سراسری در فاصله ميان دوجلسه پرداخته وابراز اميدواری نمود تا شورای جديد در رفع کمبودی ها توجه و دقت بيشتر بخرج دهد.

به گزارش خبرنگار مشعل پس از آن رفقا بصيردهزاد،حفيظ مصدق،حفيظ حازم،صلاح الدين چهاردهي وال،خيبرعريف ، انجنيرشريف رفيق  و همايون وقاد پيرامون گزارش اساسي ابراز نظر نموده و ديدگاه هايشان را در مورد بهبود کار سياسي و سازماني مطرح ساختند.

در بخش دوم کار جلسه، مسأله تشکيلاتي بررسي گرديده و رفيق ولي زيارمل که دوره دوساله مسووليت وی در مقام رييس شورای سراسری هالند نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان پايان يافته بود،از آن مقام مستعفي گرديد.

اعضای شورا پس از آن به تبادل افکار پرداخته و در نتيجه رفيق عبدالرزاق طلوع از سوی چندتن از اعضای شورا نامزد گرديد و از آنجايي که کانديد ديگری پيشنهاد نگرديده بود،وی به اتفأق آرأ برای يک دوره دوساله به صفت رييس شورای سراسری هالند نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان انتخاب گرديد.

رفيق طلوع با سپاس از اعتماد بزرگ رفقا مبني بر گزينش وی،از کار و تلاش رفيق زيارمل طي سالهای کار در شورای سراسری هالند نهضت فراگير سپاس و امتنان به عمل آورده و وعده سپرد که تمام تجارب و اندوخته های مثبت و مفيد دوران کار او را به کار خواهد بست.

پس از آن انتخاب اعضای جديد شورای اروپايي شروع و پس از آنکه کميسيون شمارش آرأ به جايگاه خويش قرار گرفت،برای 21 کرسي،35 تن کانديد گرديدند.

در اين هنگام رفقا دهزاد،وقاد و حازم بر گزينش اعضای شورای اروپايي نه بر پايه سفارش،بلکه برمبنای سهم گيری فعال افراد در زنده گي سازماني تأکيد ورزيده،بهترين معيار را برای عضويت در شورای اروپايي و يا در همه ارگان های رهبری کننده،شايسته گي افراد خواندند.به گفته آنها بايد خون جوان در رگهای نهضت به جريان افتد.زيرا اکنون نهضت فراگير در مرحله يي از زنده گي سياسي اش قرار دارد،که بايد به دموکراسي واقعي درون سازماني تمکين کند.بايد آنهايي که در هر قدمه رهبری شوراهای نهضت انتخاب مي گردند،احساس مسووليت ، کار و مبارزه فعال به نفع نهضت فراگير را اساس قرار دهند.بيشتر از اين نبايد کساني که تنها مي خواهند در حرف همه چيزها را مطرح ساخته، از افتخارعضويت در مقام ها برخوردار و با بلندپروازی مسووليت کاری را نپذيرند،در ارگان های رهبری کننده جا داشته باشند.

گزارشگر مشعل مي افزايد که در نتيجه انتخابات آزاد،شفاف و سری 21 رفيقي که بيشترين آرأ را کمايي نموده بودند،به عضويت شورای اروپايي گزينش يافتند.

سپس رشته سخن به رفيق شفيق الله توده يي داده شد تا کار جلسه را ارزيابي نمايد.وی ضمن تهنيت به رفيق طلوع به خاطر گزينش وی در مقام رييس شورای سراسری هالند،موفقيت های هرچه بيشتر او را در اين مسووليت خطير آرزو نمود.

رفيق توده يي در بخشي از سخنانش چنين گفت:(( جلسه امروزی در شرايطي تدوير يافته است که نهضت فراگير بخاطر حضور فعال سياسي در جامعه،وارد کارزار انتخابات رياست جمهوری گرديده است.ما با مطرح ساختن کانديد خويش در اين  انتخابات و پيشکش نمودن شعارهايي که از اعماق قلب انسانهای زحمتکش جامعه ما سرچشمه مي گيرد،مي خواهيم بخاطر التيام دردها،آلام و رفع مشکلات بي حد و حصر آنها با استفاده از دانش،تجربه،تقوا و تعهد نسبت به وطن و مردم آن کار نموده، برای پايان بخشيدن به همه نابساماني های سياسي،امنيتي،اجتماعي،اقتصادی و فرهنگي جامعه ما که تا مغز استخوان مردم ما را مي آزارد از هيچ نوع مساعي وطنپرستانه دريغ نورزيم.

شما مي دانيد که ما با امکانات بي نهايت ضعيف اقتصادی در برابر رقبای ثروتمند و زورمند به مبارزه برخاسته ايم.اما چيزی که ما را باورمند به پيروزی مي سازد،حمايه بيدريغ و حق شناسانه مردم،از کانديد ماست.

شما آگاهي داريد که چه جوش و خروشي در ميان طرفداران ما در سراسر کشور به راه افتيده است.آناني که وطن شانرا دوست دارند،به عزت و آبروی مردم شان مي انديشند،و آرزومند يک فضای سالم کار و زنده گي برای خانواده ها و اطفال شان هستند،از کانديد نهضت فراگير حمايت مي کنند.اين بدان معناست که ما همين اکنون پيروز هستيم،زيرا مردم آرزوها و آرمان های ما را که در واقعيت امر خواست و آرزوی آنها ميباشد،تأييد نموده اند و به نفع کانديد ما در اين مبارزه دشوار تبليغ مي نمايند.

با آنکه رفقای ما در درون کشور با کار شباروزی و با وقف، خود را مصروف اين پروسه نموده اند،باآنهم ما بايد برای بدست آوردن حتا يک رأی نيز تلاش کنيم.

بنأ هر رفيق ما بايد از همينجا بر علاوه تماس با اقارب،دوستان و اعضای فاميل های شان و تشويق و ترغيب آنها برای کمپاين به نفع کانديد ما در انتخابات رياست جمهوری، حداقل برای پيشبرد تبليغات اعانه بپردازند.فکر کنم ما و شما در شرايط مساعد و آرام در اينجا،با پرداخت حداقل 50 يورو اعانه چيزی را از دست نخواهيم داد.پس بياييد که کار تشديدی را برای جمع آوری اعانه شروع کرده،حتا به دوستان ما در بيرون از نهضت نيز بدين منظورمراجعه کنيم.

البته تقاضای من از آن عده رفقايي که امکانات سفر به وطن را دارند،اينست تا با رفتن به وطن سهم مستقيم در پروسه انتخابات بگيرند.بدون شک هر رفيق ما حداقل در کوچه و منطقه خويش اين امکان را دارد تا آنها را به دفاع و حمايت از رفيق منگل در اين آزمون سرنوشت ساز برای وطن و مردم آن جلب کنند.اين حداقل خواست ما است .خوشبختانه ما و شما بمثابه خدمتگاران واقعي مردم امکان تشويق شمار زياد مردم را در محل کار و زنده گي ما برای رأی دهي داريم.چيزی که در انتخابات برای ما مطرح است،دستاوردهای سياسي و تشکيلاتي به نفع نهضت فراگير مي باشد.ما بايد با استفاده از همين امکان در ايجاد و گسترش شبکه های نهضت فراگير، جلب و جذب جديد بخصوص زنان و جوانان در نهضت تلاش کنيم.

از همين خاطر اين آرزو را دارم تا مسوولين کشوری و ولايتي هيچ رفيقي را از سهم گيری در پروسه انتخابات و در واقعيت امر کار وسيع و همه جانبه به نفع نهضت فراگير دور نماند.

يکي از موضوعات ديگر همانطور که رفقا گفتند،مسأله وحدت است.ما با تمام نيرو برای وحدت با حزب متحدملي پيش مي رويم.شما آگاه هستيد که کار کميسيون مشترک مرکزی نتايج خوبي را به همراه داشت که تا تدوير کنگره بدون دغدغه دنبال خواهد گرديد.اينکه دوستان ما از متحدملي اينجا آنجا اعلاميه هايي نشر مي کنند،مربوط خود شان است.کافيست اگر بگويم که رفيق سرخابي با مرکز در رابطه به اعلاميه کميسيون مرکزی حزب متحدملي تماس گرفته بود،رفقا گفته بودند که هيچگاهي ما پروسه وحدت را منوط به تدوير انتخابات نساخته ايم.بلکه ما مصمم به ادامه کار کميسيون بوده و آرزومند تحقق عملي فيصله ها با آنها مي باشيم. يکي از همين توافقات و فيصله ها،قطع تخريبات و نشريات خصمانه عليه يکديگر مي باشد،که خوشبختانه ما به آن پابند هستيم.توقع ما از رفقای حزب متحدملي نيز چنين مي باشد. به هرحال ما برای وحدت که جز اصول مرامي ما مي باشد با تمام نيروهای ملي ،مترقي وطنپرست و همسو بخصوص با حزب متحدملي عميقاً معتقد و وفادار مي باشيم. اميدوارهستيم که اين پروسه مطابق فيصله های کميسيون مشترک مرکزی پيش رفته،به دستاوردها و  پيروزی های نهايي که خواست همه يي ماست بي انجامد.))

در پايان رفيق عبدالرزاق طلوع رييس شورای سراسری هالند نهضت فراگير از سخنان همه جانبه رفيق توده يي سپاس نموده و به اشتراک کننده گان جلسه وعده سپرد که همه امکانات و نيروی خود را در راه برآورده ساختن آرمان های نهضت فراگير و تقويه صفوف آن در کشور هالند بخرج داده و در همياری با اعضای رهبری و ساير رفقا به خاطر تحقق تمام وظايف تلاش خواهند کرد.  

گفتني است که در کار جلسه افزون براعضای شورا ،روسا و اعضای هيأت رهبری شورا های ولايتي و شماری از فعالين نهضت فراگير در کشور هالند نيز اشتراک ورزيده بودند.

قابل ياددهاني است که رفقا حفيظ همزاد،حفيظ حازم و همايون وقاد به عضويت شورای سراسری هالند انتخاب،و بنابر کمبود وقت گزينش مسوولين کميسيون ها و ساير ارگانهای رهبری شورای سراسری هالند نهضت فراگير برای جلسه بعدی که در آينده های نزديک تدوير مي يابد،به تعويق افتيد.

کار جلسه که ساعت 6 شام شروع شده بود،حوالي ساعت 12 شب به اميد سعادت و بهروزی مردم افغانستان و پيروزی نهضت فراگير در انجام وظايف پرافتخار آن در خدمت به مردم زحمتکش ما افغانستان پايان يافت.


June 4th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها